
Poděkování AVCC AČR za společný postoj k poslaneckému návrhu
Vážení kolegové, rok 2020 byl složitým v osobním životě každého z nás. Stejně tak byla poznamenána celkovou situací i naše spolková činnost. Blíží se konec sezóny a není…
Jelikož prakticky jedinou činností Sportovní komise je pořádání Poháru Federace, závěrečná zpráva se bude týkat zejména jí.
Do Poháru Federace bylo v letošním roce přijato 10 akcí z České republiky. I když jsme měli téměř dvojnásobný počet žádostí o zařazení akcí do PF, dodrželi jsme strategii, kterou jsme Vám tu před rokem prezentovali. A to, že do PF bude zařazeno 10–12 akcí. Pro rok 2018 jsme měli jednoduchý klíč výběru.
Snažili jsme se, aby akce byly co nejvíce rozložené v průběhu celé veteránské sezóny a dbali jsme na to, aby byly, pokud možno geograficky rovnoměrně rozložené po celé ČR. Dali jsme přednost srazům určeným pro všechny značky vozů před srazy značkově vyhrazenými. V přihláškách se nám také objevily srazy zcela nové, u kterých nemáme pochybnosti o jejich kvalitě, ale dali jsme přednost akcím již prověřeným. Po pečlivém zvážení jsme pro sezónu 2018 vybrali do Poháru Federace následujících 10 akcí:
21. 4. 2018 Pražské mosty
26. 5. 2018 Veteráni Jindřichohradeckem
14.-16. 6. 2018 1000 mil československých
16. 6. 2018 MORAVA 2018 V. pouť klubů a přátel HV. Svatý Hostýn
12.-15. 7. 2018 Retro Prague historic rally
21. 7. 2018 XX. Hanácké okruh
2.8.-5. 8. 2018 Karlovarská rally
10.-12. 8. 2018 Vzpomínková jízda na Elišku a Čeňka Junkovy 2018
17. 8. 2018 Veteráni moravským Slováckem
6. 10. 2018 Pražská noblesa
Akce probíhaly v termínu od 21. 4. do 6. 10. 2018. Během roku se do soutěže zapojilo celkem 60 účastníků, což je oproti minulému roku dvojnásobný nárůst. Dohled nad průběhem akcí v Poháru Federace měli celkem 4 delegáti, což je oproti minulému roku výrazný pokles. V současné době je výsledková listina Poháru federace již uzavřena a vítězové budou vyhlášeni na 5. Plesu akademie českého veteránismu.
Koncem roku 2017 byl přepracován Sportovní řád PF tak, aby byl zjednodušen výklad povinností z něj vyplývajících. Byl přepracován také systém bodování účastníků, který by nyní měl preferovat stabilní účast na akcích před náhodným vítězstvím. Nový Sportovní řád byl schválen a je v platnosti. Současný ročník prokázal, že úprava Sportovního řádu se ukázala správná a že byl vhodně zvolen váhový poměr mezi soutěží a pouhou účastí.
V letošním roce jsme udělali také velký krok v oblasti PR. Přichystali jsme tištěné informační letáčky s kalendářem akcí PF pro celý rok a zařídili propagační věci pro pořadatele přihlášené v PF. Navázali jsme spolupráci z Czech news Center, kde jsme domluvili možnost prezentace akce PF formou článku v časopisu Auto TIP Klassik. S PR oblastí souvisí také zlepšení informovanosti veřejnosti přes sociální sítě a e-mailing, kdy jsme pravidelně předem vystavovali pozvánky na akce v PF a následně se zveřejnily fotografie z proběhlých akcí.
V současné době probíhá aktivní komunikace s jezdci i kluby. Vyzvali jsme pořadatele k účasti na dalším ročníku a již nyní máme přihlášeno několik akcí. Pokud máte akci, která by mohla být zařazena do PF, přihlaste ji na stránkách FKHV.
Dále bychom rádi vítězné jezdce ocenili zajímavým pohárem (na rozdíl od minulých let), který by byl jednou z motivací, proč se našeho seriálu výběrových akcí zúčastnit, a který by se do budoucna mohl stát třeba vyhledávaným sběratelským artefaktem. Bývá zvykem, že upomínkovým předmětem oceňujeme také pořadatelé. Ti byli za předchozí rok oceněni pohárem ve tvaru České republiky ve velmi zajímavém provedení. Podobnému poháru bychom chtěli být věrni i letos.
Se všemi těmito zlepšeními také přichází i zvýšené nároky na finanční stránku organizace. Letos jsme sestavili separovaný rozpočet pouze pro PF, který je zapracován do celkového rozpočtu FKHV. Bude se jednat o náklady finální a separátní, tj. nikoliv rozpuštěné do ostatních činností FKHV. Náhrady za čas věnovaný Poháru Federace si členové nenárokují.
Na závěr musím konstatovat, že pro rok 2019 máme zatím pouze 4 delegáty, což je minimální počet, při kterém může být zajištěn bezproblémový chod PF. Proto i nadále hledáme veteránisty či veteránistky, kteří by měli chuť se této činnosti zodpovědně věnovat. Hledáme neúspěšně i v řadách těch, kteří vždy vědí, jak by se to správně mělo dělat…
Předem děkuji za schválení a za pozornost, za Sportovní komisi Tomáš Barnet
V rámci plenárního zasedání FIVA v Gibraltaru proběhla i zasedání komisí legislativní, technické, kulturní, motocyklové, sportovní a komise užitkových vozidel.
Technická komise se zabývala přípravou digitalizace FIVA ID Card, kterou byla na základě výsledku tendru belgická společnost Delta com. Vzhledem k tomu, že jejich hlavní programátor neočekávaně zemřel během příprav, spuštění systému se opozdilo. Semináře k této problematice pro jednotlivé federace FIVA proto proběhnou na začátku příštího roku.
Zkušební program vydávání ID on-line probíhá v rámci testů v ANF Velká Británie, Norsko, Slovinsko a Nový Zéland; do roku 2020 musí všechny ANF přejít na on-line systém. Nejdříve budou formuláře pouze pro automobily. Po vyladění, přibydou i formuláře
pro motocykly. Elektronická registrace umožnuje také zadat pole přizpůsobitelné pro národní autoritu. Žadatel bude muset vložit 42 různých informací o vozidle. Technická komise doporučuje vložit co nejvíce informací o vozidlech, třeba i srazy, kterých se vozidla zúčastnila či v nich bodovala. Samozřejmostí by měly být i údaje o opravách a změnách.
FIVA ID karty – časový plán zavádění nového systému:
Fáze 0: Momentálně běží, jedná se o testování v rámci Technické komise FIVA
Fáze 1: od 1. 1. 2019 USA, Velká Británie, Německo, Norsko, Argentina, Řecko, Slovinsko, Nový Zéland
Fáze 2: od 1. 6. 2019 Kypr, Francie, Itálie, Švýcarsko, Uruguay, Dánsko, Lichtenštejnsko
Fáze 3: Listopad 2019 Valná hromada FIVA, kde bude půldenní školení pro zbytek národních autorit
Nový systém umožňuje práci se zabezpečenou databází a ochranu proti vzniku duplicit.
Výchozí jazyk je angličtina, dále možnost volby francouzštiny a němčiny.
Dříve zadané vstupní údaje vozidla musí být zkontrolovány a potvrzeny ANF.
Cílem je jedinečnost záznamů vozidel v databázi. Jedinečnost bude zajištěna přidělením jedinečného FIVA ID (kódu) pro každé vozidlo. Pro vydání FIVA ID Card není nutné, aby vozidlo mělo registrační značku. ANF může doplnit poznámky a komentáře k dokumentovanému vozidlu. Detaily o již evidovaném vozidle se automaticky načtou
do formuláře. Klasifikace a určení typů se děje vybíráním z dostupných možností
na obrazovkách.
Eviduje se obecná historie vozidla, dále by měla být vyplněna historie vlastnictví.
Motocyklová komise znovu zorganizovala FIVA Motorcycle Week, kterého se zúčastnilo 16 zemí na dvou kontinentech, včetně ČR (Brno Revival).
Byla navázaná úzká spolupráce s FIM. World Motorcycle Rally 2018 v Maďarsku se zúčastnilo Motocyklů 100 a 137 účastníků celkem. Někteří účastníci přijeli po vlastní ose
(z Kanady, Londýna a Atén). V rámci rallye každý den navštívil nějakou UNESCO památku.
Světová motocyklová rallye 2019 bude ve společné režii Chorvatska, Slovinska a Italie. Ubytování v jednom hotelu po celou rallye, délka trati pro každý den 130 km maximálně. Navštíví i Istrii, Terst. Termín 27. – 30. 6. 2019. V r. 2020 bude rallye v Řecku.
Spolupráce s ostatními komisemi FIVA:
Kulturní komise se zaměřila na rozvíjení spolupráce s ostatními mezinárodními organizacemi (UNESCO, ICOMOS, TICCIH), aktualizaci Turínské charty a její aplikace v praxi a uspořádání archivu FIVA. Poprvé byly předány FIVA Culture Awards pro výzkum, služby jednotlivcům a organizacím a výchovu.
Sportovní komise aktualizovala FIVA Events Code, dle kterého bylo uspořádáno celkem 24 mezinárodních a 74 národních soutěží včetně Oldtimer Bohemia Rally v Mladé Boleslavi a informovala o přípravě World Rally 2019 v Chorvatsku, Andoře a Rakousku. Pro příští rok bude připraven i FIVA Event Code pro Concours d´Elegance, které se těší vzrůstajícímu zájmu.
Legislativní komise se zaměřila na dopady a jejich minimalizaci na provoz historických vozidel v těchto oblastech:
LEZ – bude dopracován aktualizovaný přehled výjimek z LEZ v zemích EU a ve spolupráci s FIA sledován další vývoj
UVAR – v souvislosti se zavedením direktivy EU European Electronic Tolling Service (EETS) bude zpracován příslušný dokument v květnu 2019
VNUK – ve spolupráci s FIA a FIM probíhá lobbování v EK a EP za podpory europoslanců z jednotlivých zemí zastoupených ve FIVA
REACH – HV se dotýká hlavně zákazu azbestu, procesu chromování
Legislativní komise se dále podílí jako konzultant na práci nevládních organizací UNECE a ECOSOC ve třech oblastech
Dále byla připravena nová dotazníková akce k zajištění aktualizovaných údajů o HV v jednotlivých zemích, které budou využity pro další lobbování v EK a EP. Proto byl zřízen statut národních korespondentů (za ČR S. Minářík).
Komise vydala v letošním roce příručky pro majitele historických motocyklů a automobilů v 5 cizojazyčných verzích (angličtina, francouzština, španělština, italština, němčina). Budou k dispozici i on line.
Tři oblasti změn:
Do r. 2050 se očekává podíl 10-50 % elektro vozidel. Počítá se s podstatným vlivem automatických systémů implementovaných do nových vozidel.
Přijde změna v používání vozidel, ta budou sdílená, nikoli už jen v soukromém vlastnictví.
Kde bude místo historických vozidel v budoucnosti?
Příchod autonomních vozidel do provozu s sebou přinese ztrátu řidičských dovedností. Existence a používání hist. vozidel je důležitou složkou dopravní historie.
Existuje již informační web o nízkoemisních zónách (LEZ) a režimech v nich, bohužel neobsahuje informace o režimech pro historická vozidla.
Prosazovat výjimky pro hist. vozidla v evropských zemích není snadné, protože LEZ a jejich pravidla v městech spadají do kompetencí lokálních vlád.
Paliva a aditiva:
Vlády se rozhodly zvýšit podíl bio paliv z důvodu ochrany životního prostředí a podpory producentů (hlavně etanolu).
Etanol má negativní vlivy: koroze, poškozování gumových dílů palivových soustav, snížení výkonu. To lze eliminovat použitím aditiv.
FIVA Legislativní komise podporuje úsilí pro maximální dostupnost paliv (benzin / nafta) bez podílu bio složek).
Zkušenosti a postoj Dánska:
Řešení:
Příspěvek Wolfganga Oeckela (AT):
EU produkuje předpisy a nařízení, která jsou následně aplikovaná i v Indii, Jižní Americe. Je potřeba zvýšit efektivitu lobbingu v EU na úrovni EU komise, EU rady i EU parlamentu. Usilovat o vliv lokálních ANF prostřednictvím vlád do EU rady a EU parlamentu. Zároveň členové klubů mají volit vhodné kandidáty do EU parlamentu (pozor na rizika tzv. zelených anarchistů).
Komise užitkových vozidel dokončila práce na digitalizaci technických pasportů, připravuje seznam specializovaných muzeí užitkových vozidel včetně vojenské
a zemědělské techniky. Ve spolupráci s legislativní komisí sleduje situaci v jednotlivých zemích EU, týkající se možných omezení provozu užitkových HV. Dále pomáhala s organizací akcí, na kterých byla předváděna užitková vozidla včetně vojenské technika
a traktorů. Příští rok bude nejlepší pořadatel vyznamenán BP Award.
3 hlavní projekty komise:
– regulace exhalací vozidel
– používání zbraní na historických vozidlech
– přeprava cestujících v hist. vozidlech
Prezentace:
SK: sbírka autobusů Karosa p. Ivaška a užitkových automobilů Tatra pana Baligy
CZ: Muzeum vojenské techniky na demarkační čáře u Rokycan
Švédsko: setkání 156 užitkových a nákladních vozidel se startem a cílem v továrně Scania
Itálie: prezentace ze srazu malých vojenských vozidel
Z fóra přítomných zaznělo upozornění, že v Holandsku bylo zjištěno, že mnoho vojenských vozidel je opatřeno nátěrem obsahujícím toxické látky.
Členy komise jsou p. František Čečil (AVCC AČR) a p. Mikuláš Ivaško (SK).
V rámci plenárního zasedání FIVA informoval prezident Patrick Rollet o soudním sporu s ANF v Belgii, které vyústilo v pokutu 10 000 EUR a obstavení majetku FIVA v Bruselu.
Velkou část majetku FIVA se podařilo před tím převést do Turína. FIVA nadále navrhuje smírné řešení za předpokladu úhrady chybějících členských příspěvků, což bylo důvodem vyloučení belgické ANF z FIVA a stažení žaloby.
Ředitel pro PR přednesl zprávu o akcích na tomto poli v roce 2018, které pozitivně ovlivnily image FIVA.
Ředitel pro členské záležitosti navrhl přijmout nové členy a to FHVI (Indie), Retromobile (Moldávie) a FCCC (Čína), což bylo schváleno. O členství dále požádaly federace Makedonie, Portugalska a Chorvatska, musí však doplnit dokumentaci. Členy FIVA jsou
i profesionální firmy, muzea, média. Jsou to např. firma Glasurit (autolaky), Pirelli (pneumatiky i pro his. vozidla), MOTUL (motorové a převodové oleje, maziva pro hist. vozidla).
Viceprezident pro interní vztahy vysvětlil důvody pro přesun sídla FIVA z Bruselu do Turína a výběr nového generálního sekretáře. Stal se jím Gian Mario Mollar (IT)
Zasedání dále odsouhlasilo zvýšení počtu členů General Committee z 8 na 11 (z dosavadních ředitelů se stali viceprezidenti). Dále byl odsouhlasen návrh o prodloužení mandátu prezidenta na 3x 3 roky, jako je u všech viceprezidentů.
Současně ohlásil kandidaturu na příštího prezidenta FIVA J. J. Dólleman (NLD).
Další výroční plenární zasedání FIVA proběhne na pozvání kyperské delegace ve dnech 13. – 16. 11. 2019 na Kypru.
Zprávu společnými silami zpracovali účastníci jednání Stanislav Minárik & František Čečil (AVCC AČR), Jiří Franc (AKHV) a Tomáš Barnet (FKHV).
Na následující fotografii jsou spolu s účastníky z Polska Slovenska a Maďarska.
Federace klubů historických vozidel České republiky
konané 1. 12. 2018 od 10:00 hod
na Základní škole Praha – Kbely v ulici Albrechtická 732, Praha 9 – Kbely, 197 00
I.) Shromáždění delegátů FKHV ČR bere na vědomí:
II.) Shromáždění delegátů FKHV ČR schvaluje:
Shromáždění delegátu schvaluje toto usnesení pro 34, proti 0, zdržel 0
Za návrhovou komisi
Předseda Vladimír Pisk
delegát za ČKHV
V Praze dne 1. 12. 2018
Vážení kolegové, rok 2020 byl složitým v osobním životě každého z nás. Stejně tak byla poznamenána celkovou situací i naše spolková činnost. Blíží se konec sezóny a není…
Vážení kolegové, zřejmě jste již zaznamenali, že v pátek 14. října proběhlo na půdě Poslanecké sněmovny 3. čtení novely zákona 56/2001Sb., která se týká také provozu historických…
Vážení veteránisté, všichni už jste zřejmě zaznamenali, že po mnoha letech dojde v testování a přihlašování historických vozidel ke změnám v legislativě. Novela zákona 56/2001Sb.…